Leer krachtig schrijven!

Iedereen kan schrijven. Oké, de een wat beter dan de ander. Voor iemand zonder gevoel voor taal is het lastig een krachtige tekst op papier te zetten, maar met de volgende 5 schrijftips kom je een heel eind.

1Vermijd woorden als mogen, zullen en kunnen.

Deze woorden drukken onzekerheid uit. Voorbeeld:

  • Wij zullen de offerte morgen versturen.
  • Wij sturen u de offerte morgen (BAM, duidelijkheid voorop).

2

Schrijf actief.

Zoek op het woord ‘worden’ en zorg dat er een onderwerp in de zin komt te staan. Voorbeeld:

  • Hij wordt binnenkort voorgesteld door Stef.
  • Stef stelt hem binnenkort voor.

3

Gebruik woorden die iets zeggen.

Op deze manier spreekt je proza tot de verbeelding. Voorbeeld:

  • Ik ga naar de stad.
  • Ik fiets/kuier naar de stad.

4

Vermijd nutteloze woorden (dan ook, dus).

Dit is ballast voor je tekst. Voorbeeld:

  • Bas is dan ook de beste kok.
  • Bas is de beste kok.

5

Overdrijf niet (heel veel/vaak, bijzonder groot).

Juist door níet te overdrijven, is je tekst geloofwaardiger. Voorbeeld:

  • Wij hebben een bijzonder groot netwerk.
  • Wij hebben een groot netwerk.

Dit zijn 5 voor de hand liggende schrijftips waar je een eind mee komt. Een leesbare tekst neerzetten, is natuurlijk veel meer dan dat. In mijn schrijftrainingen geef ik alle geheimen prijs. Meld je samen met je collega’s aan voor een schrijftraining. Dit jaar zijn er nog 8. Vol=Vol

Waarom schrijven we passief?

Lijdende (passieve) zinnen maken een tekst vaag en saai. Waarom kiezen we dan toch (onbewust) voor deze vorm?
Lees meer

Schrijf je een combinatie als in company los of aan elkaar?
En hoe zit het met in( )company( )training?

Woorden als incompany, inhouse, inline en instore worden aaneengeschreven. Lees meer

Lang leve het heen-en-weer

  • Ik was een pensionaatsmeisje met een goeiige nonkel die redemptorist was en ’s zondags te allen tijde een soutane droeg. In de Congolese brousse praatte hij Kikongo en dronk palmwijn zo zacht als leguanenhuid.
  • Lees meer

Een Sinterklaasgedicht moet rijmen, maar een goed verhaal direct in rijmvorm zetten is voor velen een lastige taak.
Daarom een paar bruikbare tips om met een goede rijm op pakjesavond te verschijnen.
Lees meer

Járenlang probeer je potentiële klanten naar je toe trekken. Dankzij een goede SEO-website komen partijen na een beetje googelen steeds vaker bij jouw bedrijf uit. Mooi toch, dat je met een aantal tips en trucs ervoor kunt zorgen dat mensen bij jouw bedrijf uitkomen als ze producten of diensten zoeken die jij levert? Maar pas op dat niet alle moeite voor niets is geweest. Voordat je het weet, staat de wereld er opeens heel anders voor.

SEO-website
Tientallen websites heb ik als SEO-tekstschrijver op deze manier geoptimaliseerd de afgelopen jaren. En natuurlijk zijn al deze sites via mobieltjes uitstekend te bekijken. Maar dat geldt niet voor ieder bedrijf dat een site SEO heeft laten maken. En dat heeft grote consequenties!

Mobielvriendelijke website
Check of jouw site mobielvriendelijk is, anders zak je bij Google na 21 april a.s. fors in ranking. Google komt met deze update omdat het te vaak gebeurt dat een website niet gebruiksvriendelijk is voor een mobieltje. “Te kleine teksten, te lange laadtijden en wat al niet meer. Hier krijg je van Google na 21 april a.s. zogenoemde strafpunten voor die je Google-ranking nadelig beïnvloeden,” vertelt John van Beek van Easy Internet Marketing. “Maar er is ook goed nieuws: is je website wél mobielvriendelijk dan stijg je in de ranking van Google.”

Check of je site mobielvriendelijk is
Ga met je mobiel naar Google en tik in het zoekscherm de woorden ‘site’ en je domeinnaam in. Dus bijvoorbeeld ‘site: tekstcreaties.nl’. Per pagina staat er voor de meta description ‘voor mobiel als het goed is. Staat dit er niet, dan moet je snel aan de bak. Laat je site vóór 21 april mobielvriendelijk maken, anders zak je in je vindbaarheid op Google. Je kunt ook per pagina de online test zelf uitvoeren.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Succes!

Juist is: Het is een belangrijk seminar

Waarom?
Het is HET seminar

Bijvoeglijk naamwoorden van HET-woorden krijgen in de EEN-vorm geen extra E.
HET belangrijke seminar= EEN belangrijk seminar
HET kleine huis= EEN klein huis.

Bijvoeglijk naamwoorden van DE-woorden krijgen in de EEN-vorm wél een extra E.
DE grote woning = EEN grote woning

Uitzonderingen
Bij woorden als: het persoon, de man en een aantal andere persoonsaanduidingen (meestal beroeps- of functienamen) kan zowel het verbogen als het onverbogen bijvoeglijk naamwoord staan:
– een interessant(e) man
– een gemaskerd(e) man
– een Duits(e) schilder
– een populair(e) schrijfster
– een enthousiast(e) leidinggevende
– een Russisch(e) staatsman

Zo’n beetje alle bedrijven hebben inmiddels een website. Het is alleen doodzonde  dat ze vaak niet (goed) gevonden worden. Aangezien het moeilijk zaken doen is met onzichtbare bedrijven, is het van belang dat u uw webteksten SEO laat schrijven. Dat bent u namelijk uitstekend vindbaar op Google. SEO staat voor Search Engine Optimalisation, ofwel zoekmachine optimalisatie.

Zoekwoorden
Door de teksten op een bepaalde manier weg te zetten,’ ziet’ Google de site. Belangrijk, want als we tegenwoordig iets nodig hebben gaan we naar Google en tikken wat zoekwoorden in. Op díe woorden moet u dus gevonden worden.

Winnende combinatie
Naast een SEO geschreven tekst is de juiste techniek waar uw website op gebouwd is van belang. Dit is een vak apart. Daarom is Smeets Tekstcreaties jaren geleden al de samenwerking aangegaan met ShoutItOut Webdesign die bovendien sterk is in ontwerp en vormgeving. Dankzij deze gouden combinatie zijn al heel wat nieuwe en bestaande oogstrelende WordPress sites optimaal vindbaar in Google.

Over de prijzen voor een zoekmachine vriendelijke site doen wij niet geheimzinnig. Neem vrijblijvend contact op dan maken we een mooie fixed price, speciaal voor u.

 

Schrijven is iets van ons allemaal. Of je nu tekstschrijver bent of niet. We bloggen wat af met z’n allen. Over tal van onderwerpen. Meestal gebruiken bloggers WordPress. Miljoenen sites zijn er inmiddels op gebouwd. Dit gratis bloggersplatform is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een volwaardig Content  Management Systeem (CMS). Je moet van goede huizen komen, om het systeem in z’n geheel te doorgronden.

Bloggen zou weer echt om publiceren moeten gaan en niet om programmeren, modelleren, ontwerpen en installeren. John O’Nolan startte eind vorig jaar met een nieuw initiatief om dit idee te realiseren: Ghost. Zijn idee is gefinancierd door crowdfunding (via kickstarter). Het vertrouwen in zijn concept was zo groot dat hij binnen enkele dagen de benodigde tonnen had verworven. Nu, bijna een jaar later, is zijn idee werkelijkheid en per 14 oktober toegankelijk voor publiek. Kijk op de website van Ghost en probeer het zelf.